Trainingen
Trainingsprogramma en voorwaarden
De eerste woensdag nadat de zomertijd ingaat, beginnen de wegtrainingen op de woensdag- en vrijdagavond. Er wordt dan in meerdere groepen gefietst, waardoor ieder een groep met een passend tempo kan vinden. Het aantal groepen kan afhankelijk zijn van het aantal aanwezigen. Een samenvoeging van groepen is in overleg een optie.
Tijdens de trainingen is het dragen van actuele clubkleding en een goedgekeurde fietshelm verplicht. Ook moet de fiets technisch 100 % in orde zijn. Denk hierbij aan goede banden met de juiste bandenspanning en goed functionerende remmen.
Woensdagtraining zomerperiode
Verzamelplaats: parkeerplaats Hoofdstraat – Stationsstraat in Ter Apel
Opstellen: 18:55 uur
Vertrek: 19:00 uur
- Er wordt gefietst in de volgende vier groepen:
Groep 1: snelheid onbeperkt en er wordt niet gewacht
Groep 2a: snelheid tussen 32 – 36 kilometer per uur
Groep 2b: snelheid tussen 30 – 32 kilometer per uur
Groep 3: snelheid maximaal 28 kilometer per uur
(Bovengenoemde snelheden zijn gemiddelde snelheden en afhankelijk van de weersomstandigheden)
Vrijdagtraining
Verzamelplaats: parkeerplaats Hoofdstraat – Stationsstraat in Ter Apel
Opstellen: 18:55 uur
Vertrek: 19:00 uur
- Afhankelijk van de opkomst, worden er in overleg groepen gevormd. De groepen kunnen bestaan uit:
Groep 1: snelheid onbeperkt en er wordt niet gewacht
Groep 2a: snelheid tussen 32 – 34 kilometer per uur
Groep 2b: snelheid tussen 30 – 32 kilometer per uur
Groep 3: snelheid rond 28 kilometer per uur
(Bovengenoemde snelheden zijn gemiddelde snelheden en afhankelijk van de weersomstandigheden)
Woensdag wintertraining
Verzamelplaats: parkeerplaats Hoofdstraat – Stationsstraat in Ter Apel
Opstellen: 18:55 uur
Vertrek: 19:00 uur
In de periode na het zomerseizoen worden de wegtrainingen op de woensdagavond gereden in het donker. Er zijn 8 geselecteerde routes, te weten route A t/m H. Welke route wordt gereden staat in de agenda van TFC De Ketting.
Het is verplicht met goede en duidelijke verlichting te rijden. Het advies is om op een mountainbike of cyclocrosser te rijden. Dit i.v.m. de matige zichtbaarheid van het wegdek. Een racefiets is dan te kwetsbaar. De routes gaan soms over sintelpaden of over onverharde wegen.
- Er wordt, afhankelijk van het aantal aanwezigen, gefietst in de volgende vier groepen:
Groep 1: snelheid onbeperkt en er wordt niet gewacht
Groep 2a: snelheid tussen 30 – 33 kilometer per uur
Groep 2b: snelheid tussen 26 – 29 kilometer per uur
Groep 3: snelheid maximaal 25 kilometer per uur
(Bovengenoemde snelheden zijn gemiddelde snelheden en afhankelijk van de weersomstandigheden)
Afspraken
- Vertrek
Achtereenvolgens vertrekt groep 1, 2a, 2b en daarna 3 - Slechte weersomstandigheden
Denk hierbij aan onweer, storm, ijzel, etc. Hierbij is het verboden om verder te fietsen en zal op een de meest veilige beschikbare plek worden afgewacht tot het weer verbeterd. - Deelnemer kan het tempo niet aan
In overleg met de groep laat de deelnemer zich samen met een ander lid afzakken naar de volgende groep. Indien een deelnemer in groep 3 het tempo niet kan bijhouden, zal het tempo altijd worden aangepast. - Onveilig fietsen
Ingreep wegkapitein: Stoppen van de gehele groep waarbij het onveilige voorval/wangedrag besproken wordt en er, indien nodig, maatregelen genomen worden - Pech materiaal
Hele groep stopt
a) Indien reparabel:
Reparatie met ondersteuning andere leden doorvoeren
b) Indien niet reparabel:
Pechhulp inschakelen/het thuisfront contacteren en in overleg stappen nemen. - Ongeval
Hele groep stopt
a) niet ernstig:
Afhankelijk van schade wordt er met een gepaste snelheid (terug) gefietst naar het verzamelpunt danwel thuisadres lid.
b) Ernstig
In volgorde volgende actie doorvoeren:
1. Hulpdienst(en) worden opgeroepen
2. Thuisfront van de betroffen leden wordt gecontacteerd
3. Bij afwezigheid van het dagelijks bestuur van T.F.C. De Ketting, deze contacteren - Samen uit, samen thuis
Er wordt nooit iemand achtergelaten, ongeacht de reden, mits het in overeenstemming met het desbetreffende lid is.
De groep welke het laatst vertrekt stopt altijd bij een achtergebleven lid om eventuele hulp te verlenen.